Thursday 12 November 2009

Lego-la

Bamako, Mali. Tüdrukutele tuli igasuguseid pakkumisi, aga selge et Kotildat nad ei jaksa siin endale lubada. Suusi eest oleks saanud 1000 EURi lõdvalt ja kui oleks rohkem aega, siis vast ka 1500 nagu me tahtsime.

Samal ajal uurisime tagasi postitamise võmalusi. Laevaga saab edukalt saata 20 tonnise konteineri, mis läheb siit kulla-raudteel Dakari ja sealt laeva peale. Käisime ka ühe tüübi jutul, kes kunagi oli siin tegelenud konteinerite osa-kaupa komplekteerimisega, a seda enam ei tee siin keegi. Maantee-transporti Mali ja Euroopa vahel ei eksisteeri. Lennujaama kaubaosakonnast sain pakkumise umbes 1100 EUR per ratas. Aga siis ... vastas mu e-postile Okorio Mbah, firmast Superior Cargo. Selgus, et Etioopia Õhuga tuleb hind 3 EUR/kilo. Ainus konks on see, et lennupostis arvestatakse ka 'dimensionaalset kaalu', mis on kuupsentimeetrid jagatud 6000ga. Kotilda dimensionaalne kaal oleks 250 kilo, kuigi ta tühikaal ilma bensuta oli umbes 170kg.

Järgmine ülesanne oligi ehitada tüdrukutele kast, nii väike kui võimalik.


Ma ei imestaks kui me tegime maailmarekordi mootorrataste pakkimises. Kast tuli 170x75x100, võrdeline 220 dimensionaalse kiloga. Tollis registreeritigi see ühe mootorrattana. Keegi ei usuks eal, et seal on kaks tükki sees.



Paraku kui me kastiga lennujaama jõudsime ja kaalu peale vinnasime selgus, et päriskaal on neil kahe peale koos kastiga 360kg. Väikese rääkimise peale 350kg. See 1000 EURine oli vaieldamatult reisi suurim väljaminek, sest kütuse peale olime kahe peale kokku kulutanud terve tee jooksul alla 500 EURi. Lennujaama pakiosakonnas oli üsna palju inimesi hilisõhtu kohta - Okorie seletas, et ilmselt tuleb Air France lennuga kirst.



Ja oi kui kehv saab neid olema kokku panna. Lahtivõtmisega läks veidi kiireks ka, nii et asja juurde käib pool ämbritäit polte ja mutreid mida tuleb hakata tagasi sobitama. Kui see 360 kilone kast nüüd järgmise nädala alguses Heathrowle jõuab, siis ei tea küll mis saab :S

Täna hommikul jalutuskäigule seades tähendas Juka meie jalamehestaatuse kohta: "Ma tunnen nüüd end siin nii vaesena!". Siia linnapilti olid meie sõiduvahendid sobimatud, aga üks vana oli vist pikemaks ajaks parkinud.



K: Kas läbipõlenud Euroopa dändid lähevad oma elu viimaseid päevi ikka
veel Maroko urgastesse oopiumiuima lõpetama?

V: Ei kohanud Marokos ühtegi dändit, ega ka oopiumi. Kuigi põhja pool marit suitsetati üsna avalikult. Siin Bamako ühes restoraniurkas, kui läksin just appi räpasesse kööki kartuleid praadima, pistis söökla ja köögi vahelisest august pea sisse värskelt aetud habemeta valge transvestiit-neiu. See oli küll nagu välk selgest taevast.

Lisaks rääkis Okorie Mbah, kes on üldsegi Nigeeriast pärit padukristlane, et viimane kõlakas Bamako vahel pidi olema selle kohta, et Kolumbialased on kohal. Muidu viskasid koka alla naaberriigis Guineas, aga nüüd hiljuti pidid olema Malisse kolinud. Rääkis, et Air France'i lennud pidid olema pakitud alla 18 aastastest koolijütsidest-postiljonidest.



Meie kolme numbritoa kohta hotell asub linna absoluutselt kõige kallimas Kadriorus otse jõe kaldal. Kolme toa, väikese basseinivanni ja väikese aia hooldamiseks hoiab patroon Cheikh täiskohaga palgal 5 inimest, igaühele maksab 1.5 EURi päevas. Me maksame talle umbes 23 EURi päevas. Selline Bamako kõige kallim krunt nagu temal pidi turul maksma umbes 10-20K EURi. Viletsamates kohtades saab linnas maatükke mõne tuhande EURi eest. Cargoärimees Mbah hoiab ka oma kontoris teenrina palgal üht hiljutist ülikoolilõpetajat. Maksab talle 3€ päevas. Mõtlesin, et võiks ükskord Malisse puhkusele tulles palgata endale kuuks ajaks 50 teenrit. Nad võiks veeta kuu aega valmistades midagi ääretult kasutut.

Sõber Indrek H. ja tema kolleegid McKinsey'st käisid eelmine aasta kolmeks kuuks Lagoses mingit jaepanka nõustamas ja ma eeldan, et pidid võtma fee'dena vähemalt 3-5M EURi garantiiga, et nõuanded teenivad vähemalt 10-kordselt tagasi. Need pidid ikka olema kuradi head nõuanded mis 1€/päevas-udulaiskadelt-näljarottidelt 50M EURi teenivad. Siin puhub pangakontorites tühi tuul ja midagi ei toimu, ehk on Lagoses lood teised.

Okorie Mbah, Nigeeria põgenik, cargoärimees, usklik, mees kellega me oleme viimastel päevadel palju aega koos veetnud, on rääkinud põnevaid lugusid Mali, Nigeeria, Lääne-Aafrika, Kristuse ja muu säärase kohta. Näiteks Nigeeria kodusõjast 60ndatel, kui Muhameediusku lääne hõimud tema naftarikkale ida-hõimule relvade abil selgeks tegid, kes on isandad. Sellest kuidas Nigeeria viimane diktaator Indiast endale seksiorje tellis ja siis suri Viagra kätte OD-des. Sellest kuidas Gaddafi ja Liibüa raha Bamakot ja Mali koloniseerivad.

K (Grex): Mis sa arvad, kas see, et ma Oxfamis kolm kuud raamatuid sorteerisin
ning aitasin Oxfamil Aafrikas realiseerida, noh ütleme, 500€, tõi
Aafrikale rohkem kasu või ainult süvendas nende jamasid. (Olen kuulnud, et
Aafrika suurim õnnetus on ÜRO).

V: Ma raamatute kohta ei tea, aga Okorie rääkis, et teise käe riiete bisnes pidi olema väga hea äri siin. Kaks aastat tagasi oli Londonist kohale lennanud inglise-liibanoni mees ja hakanud neid lääne kogumispunktide riideid siin turustama. Praeguseks pidi tal olema juba oma kvartal, mitu turgu, maju, autosid, naisi ... you name it

Kokkuvõtteks varustusest tuleb kindlasti ära märkida meie kõige teenelisem - kilo suhkrut tetrapakendis, mis oli terve tee äärmiselt suvaliselt Kotilda pakiraamile seotud. Käis tosin korda ookeani laine üle, mitu korda liiva all, rahetorm ja kõik loodusnähud, kuid suhkur alati ilusti kuiv ja magus.



Ja Hepco & Becker'i Gobi seeria reisikohvritele leidsime praktiliselt iga päev mõne uue funktsiooni. Neile käib muuhulgas ka sise- ja välisseina vahele kokku 7 liitrit veevaru, mis on kuuma ja kuivaga oi kui magus.




PS! Juka jõudis just tühja teekannuga internetipunkti. Rääkis, et tee peal oli neegrinna ta võrri peale võtnud ja sõitu teinud. Oli ka mobiiltelefoni numbrit küsinud. Jukal polnud.